Standardy Ochrony Małoletnich
I Liceum Ogólnokształcącego Im. Józefa Wybickiego
W Kościerzynie
Preambuła
W I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie stawiamy sobie za cel nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu młodego pokolenia. Rozumiane jest to jako integralna część naszego misyjnego podejścia do edukacji. W związku z tym, przyjęliśmy kompleksowe procedury postępowania, które obejmują ochronę osób małoletnich przed krzywdzeniem.
Celem naszej pracy jest pełny rozwój uzdolnień, zainteresowań i osobowości ucznia; umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły ponadpodstawowej i zdania egzaminu maturalnego oraz wykorzystania wiedzy i umiejętności w dalszym życiu; wychowanie młodego człowieka w duchu otwartości na drugiego człowieka, humanizmu i tolerancji, respektującego zasady moralne, społeczne i prawne dobrego obywatela; przygotowanie ucznia do aktywnego życia we współczesnym świecie i podejmowania wyzwań jakie on stawia.
Dokładamy wszelkich starań, aby czas spędzony w naszym Liceum przez każdego ucznia był czasem spędzonym w atmosferze dialogu w relacji nauczyciel – uczeń; czasem spędzonym na wprowadzaniu uczniów w tajniki życia społecznego; pełnym przestrzeni do zaistnienia emocjonalnego i intelektualnego; czasem pracy nad rozwojem moralnym; przygotowania do kreatywnego wejścia na rynek pracy; dialogu między szkołą a rodzicami; kształtowania poczucia przynależności narodowej, szacunku do historii i tradycji kraju, budowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialnych za swój kraj, za drugiego człowieka; budowania poczucia odpowiedzialności, tolerancji i empatii; eliminowania agresji, zachowań destrukcyjnych, szkodliwych czy ryzykownych.
Standardy mają na celu stworzenie kompleksowego systemu ochrony w I Liceum Ogólnokształcącym Im. Józefa Wybickiego W Kościerzynie, integrując zarówno aspekty edukacyjne, wychowawcze, psychologiczne, jak i współpracę z instytucjami zewnętrznymi. Wdrażanie tych standardów powinno tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko dla uczniów, a także być dynamicznie dostosowywane do zmieniających się potrzeb społeczności szkolnej
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. 2017 poz. 2184.).
Rozdział 1
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci
§ 1.
- Dyrektor Szkoły, Dyrektor to Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
- Szkoła, jednostka, placówka to I Liceum Ogólnokształcące im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
- Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej a także wolontariusz i stażysta w I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrekcję szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
- Polityka oznacza Standardy Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego w Kościerzynie.
- Zespół interwencyjny w I Liceum Ogólnokształcącym w Kościerzynie zwany dalej „Zespołem” to wyznaczeni przez dyrekcję pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział 2
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
- Pracownik szkoły posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownik monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział 3
Zasady rekrutacji pracowników (pracowników dydaktycznych/personelu obsługi/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)
§ 3.
- Rekrutacja pracowników szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników (załączniki nr 1.1; 1.2; 1.3).
Rozdział 4
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami szkoły a dziećmi
§ 4.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik–dziecko ustalone w szkole (załącznik nr 2).
- Znajomość i zaakceptowanie zasad Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie są potwierdzone podpisaniem oświadczenia przez wszystkich pracowników szkoły, a podpisane oświadczenie przechowywane jest w aktach osobowych pracownika (załącznik nr 8).
Rozdział 5
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy uczniami szkoły
§ 5.
- Uczniowie znają i stosują zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko ustalone w szkole (załącznik nr 3).
Rozdział 6
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
§ 6.
W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji do Szkolnego Zespołu Nadzorującego Standardy Ochrony Małoletnich.
§ 7.
- Członek Zespołu zaprasza opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o tym podejrzeniu.
- Członek Zespołu powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku na karcie interwencji (załącznik nr 7).
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
- wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku;
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§ 8.
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor szkoły informuje zespół interwencyjny, w skład, w którego wchodzą: pedagog, pedagog specjalny, psycholog, wychowawca dziecka, oraz inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu zdarzenia (załącznik nr 7).
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół (załącznik nr 9).
§ 9.
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez co najmniej dwóch członków zespołu interwencyjnego opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Co najmniej dwaj członkowie zespołu informują opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego procedury „Niebieska Karta” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
- Po poinformowaniu opiekunów przez co najmniej dwóch członków zespołu – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury, policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego tej procedury.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punktach poprzedzających.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 10.
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji (załącznik nr 7). Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
- Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział 7
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w szkole
§ 11.
- Szkoła zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Szkoła, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Społeczność szkolna zna i stosuje zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci ustalone w szkole (załączniki nr 4; 4.1).
§ 12.
- Pracownikom szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik szkoły może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wycieczka szkolna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 13.
- Upublicznienie przez pracownika szkoły wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
Rozdział 8
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
§ 14.
- Społeczność szkolna zna i stosuje zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych ustalone w szkole (załącznik nr 5).
- Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Na terenie szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
- pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach komputerowych;
- bez nadzoru pracownika szkoły – na własnym urządzeniu poprzez sieć Wi-Fi zabezpieczoną przez OSE (Ogólnopolską Sieć Edukacyjną) po zainstalowaniu certyfikatu.
- W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownicy szkoły czuwają także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas lekcji.
- W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
Rozdział 9
Monitoring
§ 15.
- Dyrektor szkoły wyznacza członków zespołu interwencyjnego w składzie: pedagog, pedagog specjalny, psycholog. Członkowie zespołu są odpowiedzialni za politykę ochrony dzieci w szkole pod przewodnictwem pedagoga szkolnego.
- Przewodniczący, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia polityki oraz za proponowanie zmian w polityce.
- Zespół interwencyjny, przeprowadza wśród pracowników szkoły, co najmniej raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji polityki (załączniki nr 6.1; 6.2).
- W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany polityki oraz wskazywać naruszenia polityki w szkole.
- Zespół interwencyjny dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi szkoły.
- Dyrektor szkoły wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.
Rozdział 10
Przepisy końcowe
§ 16.
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia zarządzeniem dyrektora szkoły.
- Opublikowanie Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie odbywa się poprzez wywieszenie ich na stronie internetowej szkoły oraz w wersji skróconej i przystępnej w widocznym miejscu na terenie szkoły.
________________________ Pieczęć Szkoły |
________________________ Dyrektor Szkoły |
Załącznik nr 1.1 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
.........................................................................
miejsce i data
Ja, ...................................................................................................................
nr PESEL ....................................................../nr paszportu ....................................................
oświadczam, że w państwie …………………………………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie ..................................................................... za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
…………..…………, dnia……………. r.
Załącznik nr 1.2 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa:
- …
- ….
Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
.................., dnia................ r.
Załącznik nr 1.3 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Zasady bezpiecznej rekrutacji
- Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
- Szkoła musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, szkoła może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
- wykształcenia,
- kwalifikacji zawodowych,
- przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
- W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Szkoła powinna zatem znać:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
- Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
Szkoła może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy. - Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi szkoła jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu szkoły.
- Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:
- imię i nazwisko,
- data urodzenia,
- pesel,
- nazwisko rodowe,
- imię ojca,
- imię matki.
- Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
- Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
- Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Gdy pozwalają na to przepisy prawa, szkoła jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w szkołach publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
- W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.
Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi
Zasady bezpiecznych relacji pracowników I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie z dziećmi.
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Pracownik realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują cały personel dydaktyczny w tym stażystów i wolontariuszy oraz pracowników obsługi.
Stosując poniższe zasady, ze szczególną uwagą należy podejść do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uwzględniając rodzaj niepełnosprawności oraz trudności z jakimi się zmagają.
Relacje pracowników z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
- W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek.
- Należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Niedozwolone jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka. Niedozwolone jest krzyczenie na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Niedozwolone jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
- Niedozwolone jest zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej i psychicznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć pracownikowi szkoły lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła szkoła) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi
- Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Nie należy faworyzować dzieci.
- Zabronione jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Nie należy utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Zabronione jest proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Nie należy przyjmować pieniędzy ani kosztownych prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Zabronione jest wchodzenie w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie należy zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym (takimi jak dzień nauczyciela, zakończenie roku szkolnego itp.), np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
- Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Świadkowie takich zachowań powinni reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- Zabronione jest bicie, szturchanie, popychanie ani w jakikolwiek sposób naruszanie integralności fizycznej dziecka.
- Zabronione jest dotykanie dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Pracownik zawsze musi być przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
- Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Świadkowie jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze powinni poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnej i higienicznej asystował ci inny pracownik. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków, zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
- Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
- Preferowaną formą kontaktu z dziećmi są służbowe kanały informacyjne (e-dziennik, email służbowy, telefon służbowy).
- Utrzymywanie kontaktów z dziećmi uczęszczającymi do szkoły za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji dopuszcza się w celu realizacji zadań szkoły.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i ich rodzice/opiekunowie są osobami bliskimi (w tym znajomymi, sąsiadami itp.) wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności pracownika w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań pracownika w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta pracownik. Jeśli profil/konto w mediach społecznościowych pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność pracownika.
Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Zasady bezpiecznych relacji międzyrówieśniczych
Zasady bezpiecznych relacji uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie z innymi uczniami.
Naczelną zasadą wszystkich kontaktów międzyrówieśniczych jest zachowanie szacunku, tolerancji i zrozumienia. Uczniowie traktują się z szacunkiem oraz uwzględniają swoją wzajemną godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy międzyrówieśniczej w jakiejkolwiek formie. Uczniowie stosują się do zasad w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji, szczególnie Procedur Postępowania Wobec Niepełnoletnich Uczniów I LO w Kościerzynie. Zasady bezpiecznych relacji międzyrówieśniczych obowiązują wszystkich uczniów.
Relacje międzyrówieśnicze
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania bazującej na szacunku komunikacji i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec innego ucznia są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych uczniów, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z innymi uczniami
- W komunikacji międzyrówieśniczej zachowuj cierpliwość i szacunek.
- Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać i wyśmiewać innego ucznia.
- Nie wolno Ci krzyczeć na innego ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa drugiego ucznia.
- Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących innych uczniów wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów. Obejmuje to wizerunek drugiego ucznia, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej a także innych informacji wrażliwych takich jak orientacja/tożsamość seksualna. Chyba że wyżej wymienione informacje zagrażają zdrowiu lub/i życiu ucznia.
- Szanuj prawo innego ucznia do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić drugiego ucznia, zgłoś niepokojące informacje do wychowawcy klasy lub pedagogów, psychologa informując o tym w jasny sposób ucznia, którego informacje te dotyczą.
- Nie wolno Ci zachowywać się w obecności innego ucznia w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec drugiego ucznia przewagi fizycznej i psychicznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Nie wolno Ci utrwalać wizerunku drugiego ucznia (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
- Nie wolno Ci proponować innym uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również ich używać.
Kontakt fizyczny między uczniami
Każde przemocowe działanie uczniów wobec siebie jest niedopuszczalne.
- Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej innego ucznia.
- Nigdy nie dotykaj innego ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
- Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z innymi dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- Kontakt fizyczny między uczniami nigdy nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji siły. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych uczniów, zawsze poinformuj o tym wychowawcę, pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa lub innego nauczyciela.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać innych uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, inni uczniowie i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
- Zabronione jest używanie cyberprzemocy (w tym hejtu) wobec innych osób.
Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie.
Nasze wartości
- W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
- Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wycieczka szkolna, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
- Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
- Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą szkołę).
- Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
- wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
- zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
- Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z szkoły.
- Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Załącznik nr 4.1 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
W sytuacjach, w których nasza szkoła rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
- Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
- niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej szkoły,
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, wycieczka szkolna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. Od przedstawiciela mediów oczekujemy informacji o:
- imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
- uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
- podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym (załącznik nr 10).
- Pracownikom szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie szkoły bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
- Pracownicy szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń szkoły dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie szkoły dzieci.
Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
- Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, zarówno pracownikom, jak i dzieciom, w czasie zajęć i poza nimi.
- Rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
- Istnieje regulamin korzystania z Internetu przez dzieci oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
- W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.
Załącznik nr 6.1 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania |
Tak |
Nie |
1. |
Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole? |
||
2. |
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie? |
||
3. |
Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia? |
||
4. |
Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia? |
||
5. |
Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika? |
||
6. |
Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w Szkole „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli poniżej) |
||
7. |
Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów? |
||
8. |
Proponowane zmiany w polityce ochrony małoletnich |
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA UCZNIÓW
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania |
Tak |
Nie |
1. |
Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole? |
||
2. |
Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc? |
||
3. |
Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy? |
||
4. |
Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?) |
||
5. |
Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji? |
Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
KARTA INTERWENCJI
Imię i nazwisko ucznia |
|
|
Przyczyna interwencji |
|
|
Osoba zgłaszająca interwencję |
|
|
Opis działań podjętych przez nauczycieli/pedagoga/psychologa |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spotkania z opiekunami małoletniego |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forma podjętej interwencji |
|
|
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji. |
|
|
Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodziców. |
Data |
Działanie |
|
|
Załącznik nr 8 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Kościerzyna, ________________
Oświadczenie o znajomości i akceptacji Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Ja, niżej podpisany/a, _________________________________________, pracownik I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie, potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie przyjętych przez szkołę oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania. Rozumiem, że standardy te stanowią wytyczne dotyczące ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz określają normy postępowania w zakresie bezpieczeństwa dzieci w naszej szkole.
Zobowiązuję się do stosowania się do zasad, procedur i wytycznych zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie, informowania przełożonych o wszelkich przypadkach, w których mogą wystąpić sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. Zobowiązuję się także do aktywnego promowania Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie wśród uczniów i rodziców.
Data: ___________________ Podpis: ____________________________
Załącznik nr 9 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Kościerzyna, __________________
Protokół ze spotkania zespołu interwencyjnego
Dotyczy ucznia/uczennicy: z klasy:
Przy rozmowie obecni byli:
Zgłaszany problem:
Ustalenia/Plan pomocy dziecku:
Zespół w składzie:
Rodzicie/opiekunowie:
Załącznik nr 10 do Standardów Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
Oświadczenie przedstawiciela mediów
dotyczące rejestracji wydarzenia
______________________
______________________
______________________
(dane przedstawiciela)
Uzasadnienie potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacja, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał:
Deklaruję zapoznanie się ze Standardami Ochrony Małoletnich I Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Kościerzynie
_________________________________________
(czytelny podpis przedstawiciela mediów)